15 april t/m 31 oktober 2023

De schilders van het Friese land

De rijke verscheidenheid aan landschapstypes in Fryslân vormt de inspiratiebron voor menig kunstenaar om het Friese boerenleven en platteland door de eeuwen heen, op doek en papier vast te leggen. In de expositie ‘De schilders van het Friese land’ zijn schilderijen samengebracht waarin de boer, het landschap, de dieren en de bedrijfsgebouwen worden belicht door de ogen van kunstenaars.

De werken laten een grote variatie in kunstuitingen zien: van realistisch, figuratief, impressionistisch, expressionistisch, fijnschilderwerk en naïeve kunst tot abstract. De tentoonstelling geeft ook een beeld van de ontwikkelingen die ingrijpende gevolgen hadden voor het landschap; van kleinschalig naar grootschalig, van extensief naar intensief.

De expositie toont een bonte mix aan kunstenaars, bekend en onbekend, grote en kleine namen, bekend en onbekend, soms professioneel via vaste regels werkend, anderen vanuit drang en hobby in naïeve stijl. Maar allemaal delen ze dezelfde liefde: De liefde voor het ‘heitelân’.

De expositie is op zaterdag 13 mei officieel geopend door onze minister van Landbouw, de heer Adema en zijn vrouw.

Bij de tentoonstelling wordt een activiteitenprogramma ontwikkeld en er is een boek verschenen onder dezelfde titel. Dit boek is ook in het Fries gedrukt. Beide boeken zijn verkrijgbaar in onze museumwinkel.

Recensies

https://www.brekt.nl/schilders-van-het-friese-land/ door Jelle van der Meulen

Droogvilten

Altijd al een landschap willen maken met wol? Dat kan in de zomer in ons museum. Pytsje Cuperus geeft vier workshops waarin je leert om met schapenwol en met behulp van de techniek droog-/naaldvilten een schilderij te maken.

Lezing over Gerben Rypma

Douwe Kootstra vertelt over het leven van boer, dichter en schilder Gerben Rypma (1878- 1963). Deze lezing wordt gegeven in het Fries.

Kunstkijker voor kinderen

Activiteit speciaal voor de kleine kunstenaar! Kinderen leren met een lijstje in de hand op een andere manier naar kunst te kijken.

Buiten schilderen

Leer anders kijken naar het landschap om je heen met deze workshop! Friese landschapsschilder Tjeerd Landman leert je de fijne kneepjes van het landschapschilderen.

Bildtse middag

De laatste zondagmiddag van de expositie van ‘de schilders van het Friese land’ staat ‘t Bildt centraal. We ‘moetsje en groetsje’ deze keer schilder Hendrik Elings die geboren en getogen is op ’t Bildt. Zijn lezing wordt afgewisseld met het verhaal over de slikwerker en Bildtse liedjes.