Friesland, een agrarische provincie met een rijke geschiedenis

Agrarische erfenis

Friesland, een provincie met een rijke agrarische geschiedenis, heeft door de eeuwen heen boeren verwelkomd die vee hielden en het land bewerkten. Het Landbouwmuseum speelt een belangrijke rol bij het bewaren van waardevolle sporen van al deze landbouwactiviteiten. In de permanente expositie van machines, gereedschappen, fotodocumenten en schilderijen wordt duidelijk hoe de geschiedenis van Friesland verweven is met het boerenbedrijf. Dit museum staat symbool voor de historie van het platteland in het algemeen.

Evolutie van de landbouw in Friesland

De verhalen die we in het museum vertellen, laten zien hoe de landbouw voortdurend innoveerde, soms gedwongen door de omstandigheden. Landbouwmethoden veranderden voortdurend, gewassen kwamen en gingen, en de kweek van nieuwe pootaardappelrassen nam in Fryslân een grote vlucht. De rundveefokkerij stuurde de melkproductie naar ongekende niveaus. Deze ontwikkelingen, samen met het ontstaan van de coöperatieve en particuliere industrie, typeren Friesland en diende en dient als voorbeeld voor de hele wereld. In het museum kan de bezoeker de impact ervaren die de landbouw heeft gehad en nog steeds heeft op de cultuur, de economie, het landschap en het platteland.

Meer dan landbouwwerktuigen

Ons agrarisch museum is gevestigd in een prachtig gerestaureerde boerderij in de omgeving van Leeuwarden en biedt bezoekers de kans om te zien hoe het boerenleven er vroeger uitzag. Onze medewerkers staan altijd klaar om vragen te beantwoorden en meer informatie te geven. Of je nu een geschiedenis-fan, een agrarisch ondernemer of gewoon nieuwsgierig bent naar het boerenleven, het agrarisch museum is een interessante bestemming voor iedereen. Het museum is gemakkelijk bereikbaar en biedt voldoende parkeergelegenheid. Bovendien worden er educatieve programma's aangeboden voor scholen en worden er met regelmaat activiteiten georganiseerd.

Een van de 6 schilderingen van Alder van der Poort Friesland anno 1805

Ontdek de geschiedenis van de landbouw en veeteelt

Plan vandaag nog je bezoek aan dit agrarische museum en leer over de fascinerende geschiedenis van de landbouw en veeteelt. Koop je tickets online voor een snelle en eenvoudige toegang. We hopen je binnenkort te verwelkomen!